PREZENTACJA: Lexus CT 200h

Posted: Czerwiec 28, 2011 in Ekologia w motoryzacji
Tagi: , , , , ,

Hybryda od Lexusa - CT 200h

Lexus CT 200h - hybryda od Lexusa, Fot. Newspress.co.uk

Lexus CT 200h jest pierwszym kompaktem w historii marki, a dodatkowo jedynym autem tego segmentu w klasie premium, który wyposażono w napęd hybrydowy. Silniki nie są nowe, bo montuje się je już w takich samochodach, jak Toyota Prius czy Toyota Auris HSD.

Pierwszy kompakt w historii Lexusa

Pierwszy kompakt w historii Lexusa, Fot. Newspress.co.uk

CT 200h to dziecko tak zwanej – przez przedstawicieli Lexusa – „cichej rewolucji”. I tego nie można nowemu kompaktowi odmówić, choćby przez fakt, że jest pierwszą hybrydą w segmencie aut kompaktowych klasy premium. Samochód stworzono z myślą o rynku europejskim i zaprojektowano tak, by Europejczykowi o dość zasobnym portfelu przypadł jak najbardziej do gustu.

Zapowiedzią nowego Lexusa był przedstawiony we Frankfurcie prototypowy LF-Ch. CT 200h trochę przypomina swojego futurystycznego brata, ale jest zdecydowanie mniej odważny stylistycznie. LF-Ch wyglądał trochę jak democar firmy tuningowej, przez co wzbudzał nieprzeciętne zainteresowanie. CT jest zdecydowanie bardziej stonowane i „grzeczne”. Przód samochodu przypomina większego ISa, ale reszta sylwetki jest dość ociężała jak na kompakt.

Elegancko - jak przystało na klasę premium.

Elegancko - jak przystało na klasę premium, Fot. Newspress.co.uk

Zbiór norm (tzw. MUSTs), którymi kierowali się inżynierowie podczas tworzenia CT 200h zawierał ponad 500 punktów, które ściśle określały poziom osiągów dotyczących dynamiki czy wpływu na środowisko. Wytyczne odnosiły się również do wyglądu, a nawet efektywności i czułości elementów sterowania oraz poziomu drgań i głośności. Specjalnie dla tego modelu stworzono nową płytę podłogową, co umożliwiło wdrożenie szeregu rozwiązań konstrukcyjnych dotyczących nadwozia, podwozia i układu sterowania napędem. Ma to zapewnić bardzo stabilną jazdę nawet przy dużych prędkościach.

Podczas ruszania silnik elektryczny może rozpędzić Lexusa CT 200h maksymalnie do prędkości 45 km/h. Na tym etapie silnik benzynowy nie jest aktywny, dzięki czemu samochód porusza się prawie bezszelestnie, nie zużywa benzyny i nie wydziela szkodliwych substancji do atmosfery. Po przekroczeniu tej prędkości załącza się 1.8-litrowy silnik benzynowy. Gdy kierowca gwałtownie wciśnie pedał gazu do pomocy rusza 82-konna jednostka elektryczna, co pozwala na szybkie przyspieszanie.

Podczas wytracania prędkości lub zatrzymania samochodu silnik benzynowy wyłącza się – poziom emisji dwutlenku węgla spada do zera. Gdy kierowca naciśnie pedał hamulca lub zdejmie nogę z gazu, aktywuje się system hamowania regeneracyjnego. Przechwytuje on energię kinetyczną, która później zostaje zmieniona w energię elektryczną magazynowaną w akumulatorze napędu hybrydowego. Dzięki temu zabiegowi nigdy nie trzeba doładowywać go z zewnątrz.

CT 200 h prezentuje się dość ociężale, jak na kompakta.

CT 200 h prezentuje się dość ociężale, jak na kompakta, Fot. Newspress.co.uk

Do dyspozycji kierowcy są cztery tryby jazdy, które wybiera się selektorem umieszczonym na konsoli środkowej. EV to tryb w pełni elektryczny. Wówczas emisja szkodliwych substancji i zużycie paliwa spadają do zera, ale prędkość maksymalna ograniczona jest do 45 km/h. Tryby ECO i NORMAL w zasadzie niczym się od siebie nie różnią. Po ich włączeniu aktywuje się silnik benzynowy umożliwiający osiąganie większych prędkości przy jednoczesnej niewielkiej emisji dwutlenku węgla do atmosfery wynoszącej 89 g/km. Podczas korzystania z tych trybów kabina i przyrządy podświetlane są na niebiesko, a specjalny wskaźnik sugeruje styl jazdy, który pozwoli na maksymalne obniżenie zużycia paliwa. Czerwona barwa wewnątrz kabiny oznacza włączenie trybu SPORT. Wówczas komputer odpowiednio dostosuje charakterystykę sterowania przepustnicą, elektrycznego wspomagania kierownicy, stabilizacji toru jazdy, kontroli trakcji i zwiększy napięcie akumulatora z 500 do 650 woltów, co pozwoli na bardziej dynamiczną jazdę. W tym trybie wskaźnik ekonomicznej jazdy zmienia się w obrotomierz.

Lexus CT 200h jest oferowany tylko z jednym zespołem napędowym rozwijającym moc 137 KM, co umożliwia przyspieszanie do „setki” w 10,3 sekundy. Silnik spalinowy i elektryczny zapożyczono od Toyoty Prius i hybrydowego Aurisa. Zmieniono jednak sterowanie, co pozwala na przejechanie 100 km z niecałymi czterema litrami paliwa w baku – przy spokojnej jeździe.

Ceny Lexusa CT 200h zaczynają się od 106 900 zł, a kończą na 169 300 zł. Japończycy w 2011 roku chcą sprzedać 400 sztuk tego modelu w Polsce.

Reklamy
Komentarze
  1. Pb98 pisze:

    A ja się zgadzam z autorem, to wieloryb na kołach i wogóle te hybrydy to bezsens. Pozdrawiam

  2. piotrek pisze:

    Według mnie nie wyglada ocieżale. Tylko drogi jak cholera. Fajne wnętrze. NA pierwszy rzut oka widać że to Lexus.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s